Beatus de la Seu d’Urgell

Còdex il·lustrat amb el comentari a l’Apocalipsi del beat de Liébana. Es tracta d’una còpia del comentari de l’Apocalipsi redactat a finals del segle viii pel beat de Liébana en resposta a les tesis adopcionistes defensades per Elipand, bisbe de Toledo, i per Fèlix, bisbe d’Urgell. Està basat en l’Apocalipsi de sant Joan i el llibre de Daniel. És una de les peces més apreciades de la col·lecció del Museu Diocesà d’Urgell. Fou robada l’any 1996 i recuperada posteriorment el 1997.

Avui et presentem aquest cendrer d’època medieval que forma part del mobiliari litúrgic de ferro i metall de la Catedral.

En destaca la representació dels peus en forma humana, un tipus de representació amb una llarga tradició en el mobiliari antic i medieval.

Al Museu conservem tota una col·lecció d’objectes utilitzats per a la litúrgia de llautó, bronze i ferro com bacines, hostiers, canelobres, campanes, aiguamans...

Que posa de manifest la importància de l’extracció, manipulació i comercialització del ferro al Pirineu fins al s.XIX.

📷 Idil·li Tàpia

#Cendrer  #MuseuCatedralSeudUrgell  #Catedral
Obrim la casella 2️⃣3️⃣ del calendari d'Advent:

Saps on vam trobar l’ara d’altar de la Catedral?

L’any 1996 s’estaven duent a terme unes excavacions al claustre i mirant la galeria est del segle XVII es va trobar partida per la meitat una ara d’altar paleocristiana de marbre.

#CalendaridAdvent  #Advent  #MuseuCatedralSeudUrgell  #Ara  #Paleocristiana